Przebieg egzaminu państwowego

Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej

Część teoretyczna egzaminu to test  jednokrotnego wyboru. Zawiera 20 pytań ogólnych i 12 specjalistycznych. W części ogólnej jest 10 pytań o wartości 3 pkt.  za każdą poprawną odpowiedź., 6 – za 2 pkt. i 4 – za 1.  W części specjalistycznej  jest 6 pytań za 3 pkt., 4 – za 2 pkt. i 2 za 1 pkt. Zdobyć można maksymalnie 74 punkty, ale już 68 punktów zalicza test.

Egzamin praktyczny:

I. Plac manewrowy:

Na placu manewrowym sprawdzane są następujące umiejętności:

  • czynności kontrolno-obsługowe,
  • przygotowanie do jazdy,
  • jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu (jazda po łuku),
  • ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu;

1) Czynności kontrolno-obsługowe:
W tej części egzaminu zadania losowane są przez osobę egzaminowaną lub komputer. Każda osoba egzaminowana otrzymuje 2 zadania do wykonania – pierwsze zadanie dotyczące sprawdzenia płynów lub sygnału dźwiękowego oraz drugie zadanie dotyczące sprawdzenia świateł.

 Wykonujemy pierwsze wylosowane zadanie. Musimy wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe:

  • poziom oleju w silniku,
  • poziom płynu hamulcowego,
  • poziom płynu chłodzącego,
  • poziom płynu w spryskiwaczach,
  • lub działanie sygnału dźwiękowego.

 


Wykonujemy drugie wylosowane zadanie. Sprawdzamy działanie świateł (należy włączyć światła i sprawdzić na zewnątrz czy działają):

  • światła pozycyjne/postojowe,
  • światła mijania,
  • światła drogowe,
  • światła hamowania „STOP” (możemy poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania świateł na zewnątrz pojazdu),
  • światła cofania,
  • światła kierunkowskazów (lewy i prawy),
  • światła awaryjne,
  • światła przeciwmgłowe i przeciwmgłowych tylnych;

Kolejnym etapem egzaminu praktycznego jest przygotowanie do jazdy.

W tym kroku należy:

  • ustawić fotem oraz zagłówek fotela
  • ustawić prawidłowo lusterka
  • zapiąć pasy
  • upewnić się czy pozamykane są drzwi

Po odpaleniu samochodu upewnić się czy:

  • zapalone są światła
  • nie pali się żadna czerwona kontrolka
  • upewnić się o możliwości ruszenia

Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu ( łuk) :

Na wykonanie manewru mamy dwie próby.

Błędem jest:

  • zgaśniecie samochodu lub zatrzymanie
  • zatrzymanie się poza polem zatrzymania
  • najechanie na linie
  • brak obserwacji toru jest przez tylna szybę oraz lusterka boczna
  • nie upewnienie się o możliwości ruszenia!

Egzamin zostaje przerwany ( z wynikiem negatywnym ) jeżeli:

  • przejedziemy przez linię
  • potrącimy pachołek lub tyczkę
  • nie zaliczymy drugiego podejścia do zadania

Ruszanie z miejsca na wzniesieniu


Wykonując zadania można popełnić jeden błąd.
Po drugiej nieudanej próbie wykonania zadania egzamin zostanie przerwany.
Próba wykonania zadania nie zostanie zaliczona, jeśli:

  • samochód zgaśnie
  • osoba egzaminowana nie upewni się o bezpiecznym wykonaniu manewru
  • samochód stoczy się więcej niż 20cm do tyłu;

JAZDA W RUCHU MIEJSKIM

Ta część egzaminu powinna trwać minimum 40 minut. Egzaminator może skrócić czas trwania egzaminu w ruchu drogowym do 25 minut, jeśli w tym czasie osoba egzaminowana wykona wszystkie zadania egzaminacyjne przewidziane w ustawie.



 

Go to Top